Kategorie A (4. ročník SŠ)
školní kolo
do 3. ledna 2025
Kategorie B–D (1.–3. ročník SŠ)
školní kolo
do 28. března 2025
Kategorie E, F (8. a 9. třída ZŠ)
školní kolo
do 21. února 2025
Archimediáda (7. třída ZŠ)
školní kolo
1. února – 31. března 2025
Poznámky k autorskému řešení
1B) Kdyby se vztlaková síla změnila, deska nebude v klidu, protože součet sil působících na ni by nebyl nulový.
2C) Zadání není jednoznačné – co je to "prostor za vozíkem"? Jednak to lze pochopit, že je potřeba aby šíp dopadl na opačnou stranu od místa výstřelu než je směr pohybu vozíku (tzn. vystřelit pod úhlem menším než 60°) – pak je autorské řešení v pořádku.
Ovšem já bych zadaní interpretoval spíše tak, že musím vystřelit pod úhlem menším než 90° směrem za vozík. Řešení by pak bylo shodné až po výpočet derivace a zjištění jednoho lokálního extrému (úhel, který se v autorském řešení prezentuje jako globální maximum), ovšem globální extrémy fce se mohou objevit též v krajních bodech definičního oboru fce, jak je tomu i zde – při vystřelení pod 90° (tedy kolmo). Zde sice vyjde minimum fce – ale vzdálenost se měří v absolutní hodnotě, a zde vyjde "záporná" vzdálenost větší než "kladná" vzdálenost z autorského řešení. A nakonec matematická poznámka – jelikož vystřelení kolmo vzhůru lze jen těžko považovat za vystřelení "do prostoru za vozík," musíme střílet pod úhlem ostře menším než 90° a v takovém případě (striktně matematicky vzato) extrém neexistuje, jelikož množina možných vzdáleností místa dopadu je (z maximální strany) otevřený interval, který extrém nemá.