Novinka

Opravujícím řešení úloh FO, kategorie E, F

Vážené kolegyně, vážení kolegové na základních školách a příslušných ročnících víceletých gymnázií,

posílám vám hezký pozdrav a poděkování za práci, kterou děláte pro Fyzikální olympiádu. Chápu, že není lehké v dnešní době, kdy žáci jsou přehlceni informacemi ze školy i z internetu, získávat je pro řešení obtížnějších fyzikálních úloh, jež jsou zadávány ve Fyzikální olympiádě. Doufám, že i vy chápete, že se snažíme předkládat žákům úlohy, které jsou nejen dostatečně obtížné, abychom podporovali tvořivost žáků a pěstovali v nich dovednosti, spojené s používáním fyzikálních vědomostí a dovedností. Snažíme se také nacházet nové, neotřepané oblasti tohoto využívání, a tak uvádět stále jiné problémové úlohy, jež nabízíme k řešení. Jsme však vázáni určitým učivem, které patří do klasického repertoáru, ale také běžnými matematickými dovednostmi, jež u těchto řešitelů předpokládáme. Pokud dojde k tomu, že je třeba rozšířit teoretický základ, snažíme se potřebné vztahy zařadit do textu řešených úloh. Určitě jste se pokusili prokousat se úlohami; abyste měli jistotu, že jste dospěli ke správnému cíli, uvádíme v tomto materiálu Výsledky úloh. Podrobné řešení zveřejníme po ukončení školního kola Fyzikální olympiády v kategoriích E, F. Aby pro postup do okresního kola bylo možno nalézt jednotné hodnocení, doplnili jsme proto výsledky úloh o možné hodnocení: každá úloha má přiděleno 10 bodů, které dělíme podle jednotlivých částí úloha. Jen experimentální úlohu ponecháváme hodnotitelům, aby bodové hodnocení provedli podle svých zvyklostí. Úspěšným řešitelem se stává ten účastník, která alespoň v pěti úlohách dosáhl alespoň 5 bodů a řešil (třeba i neúspěšně) experimentální úlohu. Úspěšný řešitel školního kola by měl tedy dosáhnout nejméně 25 bodů z celkového počtu možných 70 bodů, tj. přibližně 36%.

Pokud máte připomínky k úlohám, pak mi je napište na moji adresu; připomínám, že bychom byli rádi, kdybyste kritické připomínky, za které již předem děkujeme, doprovodili vaší vlastní, originální, dostatečně obtížnou a taky přiměřeně řešitelnou a zajímavou úlohou. Jinak totiž se dostáváme do pozice, že nás sice na nedostatky upozorníte, ale nápravu ponecháte zase na nás.

Současně vás upozorňujeme, že dnem 1. února zahajuje pro žáky-sedmáky soutěž Fyzikální olympiáda v kategorii G – Archimediáda.

Poznámka

Výsledky jednotlivých úloh umisťujeme na webovou stránku, kde je mohou nalézt i soutěžící. Připomínáme, že úspěšně vyřešená úloha musí obsahovat nejen správný výsledek, ale především musí být uveden myšlenkový POSTUP řešení, doplněný o zdůvodnění, tedy o práci s modelovou situací. Bez solidního výkladu fyzikálních myšlenek není možno považovat úlohu za správně vyřešenou. Kdo se dokáže dostat k výsledku jenom „prací svého mozku“, musí se naučit ještě své úvahy taky přesně formulovat, tedy popsat a vysvětlit. Nevadí tedy, když si výsledky prohlédnou řešitelé – ti si tak mohou ověřit, zda jejich řešení dospělo ke správnému výsledku, a tedy zda mohou začít psát čistopis zprávy o řešení, které bude potom hodnoceno kladně. Ušetří si tak jednu konzultaci u svého učitele fyziky.

Závěrem se chci ještě všem omluvit, tedy těm několika, kteří nám to avizovali, i těm mnoha, kteří nám to nenapsali: v rámci úprav textu Letáku Fyzikální olympiády FO53 se stalo, že texty úloh 11 a 5 byly stejné. Proto v upraveném vydání úloh 1. kola, které vyšlo ve 4. čísle 86. ročníku (2011) časopisu Rozhledy matematicko-fyzikální, je uvedena nová úloha, kterou mohou řešit jek účastníci v kategorii E, ale i F. Novou úlohu naleznete i na tomto webu.