Novinka

Barevně ilustrované zadání domácího kola E, F, G

Vážení organizátoři 53.ročníku
Fyzikální olympiády

Jak ukazují naše průzkumy, při zadávání a řešení fyzikálních úloh, a to včetně úloh Fyzikální olympiády, záleží mnoho na způsobu, jak jsou budoucím řešitelům předloženy texty problémových situací, jež mají řešit. Prostý text může být nedostačující, protože „čtenářská gramotnost“ při studiu textů zadávaných problémů může být velmi malá. U žáků základních nebo středních škol nevyvolává text ani příslušné emoce, ani dostatečný zájem, což se odvíjí od úrovně představ, které studium textu doprovázejí. Proto fotografie nebo u ručně kreslené obrázky, pomáhající při vytváření odpovídajících představ ve vědomí řešitele, mohou hodně napomoci i v tom, že budoucí řešitel studuje text zadané úlohy jako zajímavý problém, který ho sám svou otázkou či zajímavým tématem nutí se do řešení pustit. Proto jsme se pokusili doplnit textovou část Letáku Fyzikální olympiády pro kategorie E, F, G o řadu fotografií. Je třeba ještě připomenout, že generace zhýčkaná digitální fotografií nepovažuje černobílou fotografii za odpovídající moderní době ve 21. století, a proto jsme zůstali u barevných snímků, a tedy u webovské stránky.

Uvedený materiál doporučujeme vytisknout na laserové či inkoustové tiskárně a texty vyvěsit na vhodně umístěné nástěnce. Řešitelům pak dále doporučíme, aby sledovali webové stránky, na které také časem vyvěsíme číselné výsledky zadaných úloh pro kontrolu samostatného řešení úloh jak učiteli fyziky, tak také žáky. Připomínáme, že číselný výsledek bývá sice nutnou, ne však postačující podmínkou pro hodnocení úspěšné fyzikální úlohy; je třeba ještě přesně popsat postup, jakým bylo cíle řešení, a tedy číselného výsledku dosaženo.