Diskusní fórum

Diskusní fórum pro studenty

Toto diskusní fórum je určeno pro studenty. Můžete se zde vyjadřovat ohledně průběhu olympiády, případně mít nějaké jiné připomínky či dotazy.

Seřadit: podle vláken

Vložit příspěvek

  • Re: Odevzdávání úloh nahraných v počítači
    Dobrý den, ano toto je možné.

  • Odevzdávání úloh nahraných v počítači
    Dobrý den,

    rád bych se pouze informoval, zda je možné odevzdávat řešení krajského kola v podobě napsané v počítači (třeba ve Wordu). V informacích o krajském kole se píše, že máme psát řešení úloh na papír, a ten následně naskenovat a odeslat, a tak mě napadlo, zda by bylo možné to udělat i třeba způsobem, kdy bychom si vysvětlující texty k úlohám psali třeba ve Wordu a výpočty k nim doskenovali, vše správně seřadili k sobě a poté klasicky v PDF odeslali. Je to, prosím, možné?

    Děkuji,

  • Dotaz na úlohu + chyba v řešení
    Dobrý den,

    1. Proč v 3 úloze v 57 ročníku kategorie B počítáte pro přijaté teplo Q=Q12+Q13?
    2. Ve vašem řešení u úlohy 3 kategorie B máte chybku 3600/(2400+6000)=3600/8400=3/7, což se neshoduje s 2/3. (3b)

    Děkuji a přeji příjemný zbytek dne

  • Re: Výsledky kategorie E
    Dobrý den, v MS kraji se o postupu rozhodovalo dnes a v Osmu už byste měl vidět, jestli jste do krajského kola E pozvaný.

  • Výsledky kategorie E
    Dobrý den, chtěl bych se zeptat, kde můžu najít výsledky okresního kola kategorie E, co se postupu týče. Zatím mi totiž nepřišel žádný mail, a ani v Osmu jsem nic nenašel.
    Děkuji

  • Re: Odevzdání
    Dobrý den, nejpozději 6. dubna (tj. dnes) byste měl řešení odevzdat.

  • Odevzdání
    Dobrý den, datum odevzdání do 6. dubna znamená, že to ten den ještě mohu odevzdat nebo odevzdávání končí 5. dubna v 23:59?

  • Re: 1. úloha: Železniční trať, kategorie D
    "Mezi" se myslí doslova mezi. Ve stejném výzamu jako ve spojení "nos mezi očima". :)

  • 1. úloha: Železniční trať, kategorie D
    Dobrý den,

    rád bych se zeptal jen na drobnost ohledně úlohy 1. z kategorie D.
    Je zadáno, že mezi městy Kulín a Holín je 7 zastávek. Když se vlak úplně poprvé rozjíždí z Kulína, máme Kulín počítat jako jednu z těchto sedmi zastávek, nebo ne?

    Děkuji

  • Re: Experimentální úloha kategorie B
    Ano, je to skutečně tak, experimentální úloha nebude povinná. Ale počet úloh, které je třeba vyřešit za 5 bodů, zůstává stejný.

  • Experimentální úloha kategorie B
    Dobrý den,
    chtěl bych se zeptat ohledně experimentální úlohy kategorie B. Bude i u nás zavedeno (jak v kategorii E a F), že nebudeme muset řešit experimentální úlohu. Pokud ano, na postup do krajského kola budeme muset řešit 5 úloh nebo budou stačit jen 4?
    Děkuji

  • Re: B5/c - zadané hodnoty
    Jedná se o efektivní hodnotu napětí.

  • Re: Dotaz k úloze 5b v kategorii C
    Ano, přesně tak.

  • B5/c - zadané hodnoty
    Dobrý den
    V části c přkladu 5 kat. B je zadané napětí střídavého proudu 230V.
    Chtěl bych se zeptat, jestli se jedná o napětí v extrémech nebo o efektivní hodnotu.
    Děkuji
    Michal Beránek

  • Učivo v krajském kole B
    Dobrý den, mohla bych se prosím zeptat, která
    nejpozdější látka mě může čekat v krajském kole kategorie B?(nejpozdější látka=látka, která se probírá, nejpozději ve škole). Potřebovala, bych to vědět co nejdříve, protože v naší škole jsme hodně pozadu, kvůli Covidu. Ráda bych si to doplnila.(od rovnoměrného pohybu do.....)

    Děkuji

  • Dotaz k úloze 5b v kategorii C
    Dobrý den, chtěl bych se zeptat, jestli to, že Radek vodu neuléval znamená to, že ani nezměnil výkon vařiče, protože ke snížení výkonu vařiče došlo nechtěně právě při ulévání vody.
    Děkuji za odpověď

  • Re: Student
    Ze zápisu 240 Wh nelze určit, zda obsahuje 2 platné cifry, jak by jinak plynulo ze zápisu 0,24 kWh, nebo 3 pl. c. 0,240 kWh. Pokud chceme v nejednoznačných případech určit počet platných cifer jednoznačně, je třeba údaj uvést v exponenciálním tvaru s první platnou číslicí na místě jednotek, tj. 2,4*10na2 Wh pro 2 pl. c., 2,40*10na2 Wh pro 3 pl. c. Takto se běžně uvádějí fyzikální konstanty, např. G = 6,673*10na-11 N*m2*kg-2.
    Výsledek a) bych uvedl s dvěma platnými číslicemi, pokud bych z nějakých důvodů použil zlomek, tak bych přidal standartní zápis s jednoznačným počtem pl. c.
    b) 1 pl. c., protože desítky procent jsou v zadání uvedeny slovem "řádově".
    Spalovací a elektrický motor – pro porovnání by to bylo ideální, ale opět musíme respektovat přesnost vstupních údajů.
    Vyjde-li na kalkulačce celé číslo: Uvedu příklad atleta, který na trati 400 m dosáhl elektronicky změřeného času 50,00 s. Jeho průměrná rychlost je v = s/t = 400/50,00 m/s = 8 nebo 8,0 nebo 8,00 nebo 8,000 m/s?
    Čas je na 4 pl. c., dráha na 3 pl. c., ale jen zdánlivě, přesnost je rozhodně větší než na celé metry. Certifikovaný atletický ovál má délku 400,00 m až 400,04 m (plyne to z požadavku, že skutečná délka trati běžecké disciplíny může být delší až o desetinu promile deklarované délky a nesmí být kratší). To znamená, že dráha bude bezpečně určena také na 4 pl. c. 400,0 m. Z toho plyne rychlost 8,000 m/s, ale vzhledem k fyzikální okolnosti, že atlet není hmotný bod, bych preferoval výsledek 8,00 m/s.
    Přeji co nejvíce úspěšně vyřešených úloh v roce 2,021*10na3.

  • Re: Výsledky kategorie A
    Dobrý den, už ji najdete zde: fyzikalniolympiada.cz/archiv/62/A/vysledky-krajskeho-kola

  • Student
    Děkuji za minulý komentář.

    Ještě mám jednu otázku. U úlohy B5 je vstupní údaj 240 Wh je tento údaj zaokrouhlen na dvě nebo na tři platné číslice? U úlohy a) mám nechat poměr ve zlomku nebo zaokrouhlit zlomek na 2 platné cifry? U úlohy b) bych měl případně výsledky energií zaokrouhlit na stejný počet, jako je vstupní údaj 240 Wh nebo na 2 platné cifry (8,0 l)? Musí se zákonitě energie spalovacího motoru a elektrického motoru zaokrouhlovat na stejný počet platných číslic? Jestliže vyjde výsledek, jako celé číslo, stále zaokrouhlujeme výsledek podle nejvíce nepřesného čísla?

    děkuji

  • Re: Zaokrouhlování-B1
    Dobrý den, to je výborný dotaz, neboť nutnost správného zaokrouhlování se často i v FO podceňuje. Pokud se ve výrazu kombinuje součin, podíl, mocnina, odmocnina, pak výsledek zaokrouhlíme na tolik platných cifer, kolik platných cifer je u nejméně přesného údaje, např. 2,3156*3/0,26 = 26,7184... = 30 (nikoliv např. 27). Představme si, že číslo 3 ve výrazu znamená délku nějakého provázku v metrech, kterou jsme "změřili pohledem" bez délkového měřidla. Nemůžeme tak zaručit, že délka není např. 3,3 m. Pak by vyšlo 29,3903... , což by na 2 platné číslice dalo 29 místo 27. Z toho je vidět, že změna u 2. platné číslice způsobí změnu (zpravidla) také u 2. platné číslice.
    Vyjadřuje-li číslo 3 např. počet vagónů, pak jsme oprávněni výsledek číselného výrazu zaokrouhlit na 27, protože číslo 3 je v tomto významu absolutně přesné (byť je také získáno pohledem) a nejméně přesný údaj je číslo 0,26 s 2 pl. ciframi.
    Zvláštní situace může vzniknout při odčítání a sčítání:
    2,347 – 2,341254 = 0,005746 musí být zaokrouhleno na 0,006, tedy ze 4 a 7 platných cifer získáme výsledek s přesností pouze na 1 platnou cifru (u prvního čísla neznáme počet desetitisícin, nemůžeme znát počet desetitisícin ani u výsledku). Tento problém vzniká při odčítání blízkých čísel.
    2,34 + 0,003 = 2,343 musí být zaokrouhleno na 2,34, tedy ze 3 a 1 platné cifry získáme výsledek na 3 platné cifry.
    V uvedené úloze FO zaokrouhlíme výsledek na 2 platné číslice s ohledem na vámi správně popsanou přesnost vstupních údajů, pokud tam nevznikne "anomálie" typu např. rozdílu dvou blízkých čísel.

1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6